Curricular Unit:Code:
Environment and Human Health883ASHU
Year:Level:Course:Credits:
1PostgraduateEcology and Environmental Health6 ects
Learning Period:Language of Instruction:Total Hours:
Spring SemesterPortuguese/English78
Learning Outcomes of the Curricular Unit:
During the last decades the integrity of natural ecosystems has been adversely affected, namely in developing countries, affecting the public health and demanding urgent measures to reach environmental sustainability. The magnitude of those impacts is related to the technological revolution, rising population and increasing per capita consumption. This discipline examines and discusses multidisciplinary aspects of the impacts that humans have on environment and vice-versa, covering areas such as environmental pollution and contamination, effects of global climate changes in public health.
Syllabus:
Environmental Health Problems. Environmental pollutants of concern to human health: sources, pathways, environmental fate and known toxicological effects. Pollution: air, soil and water. Water and waste-water diseases: control and prevention. Other environmentally associated diseases. Impacts of global climate change in public health: climate-sensitive diseases. Environmental Awareness, Education and Ethics. Protecting the environment and humans: environmental and public health policies.
Demonstration of the Syllabus Coherence with the Curricular Unit's Objectives:
Na elaboração do conteúdo programático da disciplina teve-se em linha de conta a aquisição de conhecimentos teóricos atualizados e pertinentes no atual panorama, com particular ênfase para questões de interligação entre o ambiente, poluição e alterações climáticas.
Teaching Methodologies (Including Evaluation):
As aulas terão tipologia teórica-prática com sessões tutoriais. Nas sessões teórico-práticas será dada ênfase à aquisição e aplicação de conhecimentos programáticos por via da utilização de metodologias diversas (aulas expositivas, realização de trabalhos de grupo e discussão de artigos científicos) no âmbito da problemática da água destinada ao consumo humano. A avaliação da aquisição de competências por parte dos alunos na presente unidade curricular será efetuada através da realização de um trabalho escrito que será apresentado e discutidos pelo aluno.
Demonstration of the Coherence between the Teaching Methodologies and the Learning Outcomes:
Durante a execução pedagógica desta unidade curricular será tido em linha de conta a natureza particular da tipologia da aula em curso. Nas sessões teóricas-práticas irá se privilegiar a aquisição, compreensão e aplicação de conhecimentos através de aulas presenciais em que o docente com o apoio de dispositivos multimédia irá leccionar os conteúdos programáticos sempre num papel de facilitador e organizador de temáticas privilegiando uma perspectiva de intercâmbio activo com os alunos. Nas sessões tutoriais o aluno irá desenvolver em ambiente de proximidade o trabaho de avaliação com o docente, tentando, sempre que possível, enquadrá-lo num tópico relevante para o seu programa de trabalhos.
Reading:
Lippmann M. 2009. Environmental toxicants: human exposures and their health effects. John Wiley & Sons, Inc. ISBN: 9780471793359
Plant JA. 2012. Pollutants, Human Health and the Environment: A Risk Based Approach. John Wiley & Sons, Ltd. ISBN: 9780470742617
Kirch W, Menne B, R. Bertollini R. 2013. Extreme weather events and public health. Springer. ISBN 9783540288626
Rom WN. 2011. Environmental policy and public health: air pollution, global climate change, and wilderness. Jossey-Bass. ISBN: 9780470593431
Reid A, Jensen BB, Nikel J, Simovska V.2008. Participation and learning: Perspectives on education and the environment, health and sustainability. Springer. ISBN 9781402064166