Curricular Unit:Code:
Clinical Hematology I1019HCL2
Year:Level:Course:Credits:
2UndergraduateClinical Analyses and Public Health5 ects
Learning Period:Language of Instruction:Total Hours:
Spring SemesterPortuguese/English65
Learning Outcomes of the Curricular Unit:
Hematological exams are used in the diagnosis, prognosis, monitoring and screening of diseases; The theoretical program aims at training in the area of granulopoiesis, function and interation of all five White Blood Cells (WBC) and pathophysiology their most common benign and malignant alterations.
Syllabus:
Functions of the 5 leukocyte populations. Benign morphological and numerical alterations: Leukocytoses and Leukopenias Neutrophils Lymphocytes, Eosinophils and Monocytes. Malignant alterations principles of oncobiology : Myelodisplasias, Acute and cronica myeloid leukemias, Acute and cronic lymphoid leukemias. Lynphomas: Oncogenésis, Epidemiology, classification, laboratorial diagnostic.
Demonstration of the Syllabus Coherence with the Curricular Unit's Objectives:
It is intended that the student acquire solid theoretical foundations in theoretical hematology and, given their future role as executors, acquire competence for the laboratory practice of the basic and specialized analytical techniques in this area. It is also intended that they know how to integrate knowledge from other basic disciplines, critical sense and focus on evolution and continuous study.
Teaching Methodologies (Including Evaluation):
1. Aulas Teóricas (T) 1.1. Descrição: Exposição sobre os diversos temas que constam do programa desta unidade curricular 1.2. Objetivo: Aquisição de conhecimentos para a correta execução prática das técnicas laboratoriais e sua interpretação
2. Prática Laboratorial (PL):
3.A avaliação foi obtida com uma média de 2 testes.
4. Av Prática:
5: A avaliação final 50% da nota final T e 50% da PL
Demonstration of the Coherence between the Teaching Methodologies and the Learning Outcomes:
Como aulas T participativas com uma exposição, debate dos conceitos teóricos relevantes bem como uma discussão de casos clínicos reais em sala de aula promovem o gosto pela profissão e a orientação do estudo autônomo dos alunos. Como aulas PL.....
Reading:
1. Hoffbrand, A.V., Essential Haematology, Wiley Blackwell, 6ª edição
2. Dacie and Lewis, Pactical Haematology, Churchill Livingstone Elsevier, 11ª edição
3. Barbara Bain, Guia Prático das Células Sanguíneas, Artmed, 4ª edição
4. Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods,
5. J. B. Henry, W.B. Saunders Company, McPherson Pincus, 22ª edição